FAQ til boligforeninger

Boligforening

  • Vedligeholdelsesplanen er vigtig, når bestyrelsen skal planlægge foreningens fremtidige renoveringsopgaver og prioritere mellem store og vigtige projekter. Med en plan for ejendommens fremtid kan I undgå uforudsete udgifter og hurtige lappeløsninger, der kan koste dyrt.

  • Det anbefales, at man som minimum gennemgår en ejendoms tilstand og opdaterer planen for vedligeholdelse hvert 3. - 5. år. Men hvis der løbende skal være 10-15 års perspektiv i planen, bør I foretage ajourføring lidt oftere.

  • Plando forvandler den traditionelle vedligeholdelsesplan til et dynamisk værktøj, som giver jer strategisk overblik og gør det lettere at samarbejde og dele viden med fx jeres administrator eller andre aktører, som I kan give adgang til jeres ejendom i Plando.

  • Nej, og på en måde ja. Plando trækker al den information, der er i Energimærket fra Energistyrelsens databaser, hvor vi bruger det til at give jer det bedste grundlag for jeres beslutninger. Plando giver jer på den måde indblik i, om de projekter, I planlægger og udfører, kan medføre en effekt på jeres energimærke.

  • Ja! I plando kan du let og ubesværet give andre adgang til at være en del af dit team i Plando. Dette kan du gøre hvis du er administrator i dit team.

    For at tilføje andre til dit team, skal du logge ind og derefter klikke på det runde ikon med dine initialer oppe i højre hjørne. Nu klikker du på "teams" hvorefter en oversigt over dine teams indstillinger vil komme frem. I feltet kaldet "tilføj team-medlem" kan du indtaste en email på den person du ønsker at tilføje til dit team. Når du har indtastet emailen, skal du vælge om personen skal vælges som administrator eller som medlem.

Om Plando

  • Prisen for Plando er ud fra din ejendoms basisoplysninger herunder areal. Vi benytter data fra BBR registreret til din adresse og foretager en automatisk prisberegning ud fra disse oplysninger. Få et tilbud ved at klikke på linket her

  • Når I er oprettet som team i Plando bliver du tilknyttet dit team ved at du modtager en e-mail med invitation. Benyt linket og opret dig som bruger. Herefter kan du logge på via plando.dk (brug login-knap) i menuen. Du kommer automatisk ind i det team du blev inviteret fra.

  • Plando giver dig et nemt overblik over forskellige vedligeholdelses projekter for din ejendom og de dertilhørende effekter ved projekterne. Ved anvendelse af Plando gør vi din tilgang til data nemt tilgængeligt. Hos Plando kan du altid få adgang til din data, ligemeget hvor du befinder dig. Jeres byggetekniske rådgiver opretter anbefalede projekter knyttet til ejendommen og fuldfører vedligeholdelsesplanen, så den er klar til gennemgang og giver jer et overblik og relevant data i Plando. Yderligere registrerer og vurderer jeres byggetekniske rådgiver bygningsdele direkte i Plando via smartphone, iPad eller pc.

    For at se fordelene ved Plando klik her

  • En digital vedligeholdelsesplan udgør et værktøj, der forbinder alle relavante informationer omkring vedligeholdelse og forbedring af ejendomme med langsigtede effekter som energiforbrug, udledning (CO2e) og totaløkonomi

  • Den digitale vedligeholdelsesplan adskiller sig væsentligt fra den traditionelle vedligeholdelsesplan på flere områder. Med en digital vedligeholdelsesplan får du blandt andet automatisk indhentning af BBR- og energimærkedata, en detaljeret tilstandsrapport med fotodokumentation, samt et omfattende overblik over CO2-reduktion og drift- og forbedringsværdi m.m. Den fulde liste kan findes på linket her.

  • Hos Plando tilbydes en gratis demonstration, som også giver dig mulighed for at afprøve værktøjet i praksis. Klik på linket her for at booke en demonstration.

    Når du har udfyldt formularen til den gratis demonstration, aftaler vi gerne at arrangere et møde/besøg hos jer, hvor vi vil præsentere og gennemgå værktøjet - alternativt kan dette også gennemføres via Teams.

  • Plando Daily er et gratis værktøj, som hjælper med at holde styr på daglige driftsopgaver i ejendomme hos eksempelvis bestyrelser i boligforeninger, driftsorganisationer i udlejningsejendomme og servicevirksomheder. Læs mere om Plando daily her.

  • Plando fremmer en grønnere tilgang ved at digitalisere processer, hvilket reducerer behovet for papirforbrug og dermed skåner miljøet. Desuden muliggør det energioptimering og CO2-reduktion ved at give et mere effektivt overblik over ejendommens tilstand og vedligeholdelsesbehov, hvilket igen fører til en grønnere ressourceanvendelse. Med Plando´s anbefalede projektoverblik forebygges behovet for akutte reparationer og renoveringer. Dette reducerer ikke kun ressourceforbruget, men minimerer også den miljømæssige påvirkning af sådanne projekter, hvilket resulterer i en mere bæredygtig drift af ejendomme.

  • Plando spiller en afgørende rolle i indsatsen for at reducere og overvåge CO2-udledningen samt energiforbruget i din ejendom. Derved støtter Plando miljøet (Environment) med et øget overblik og detaljeret rapportering omkring præstationsniveauer samt fremtidige miljømæssige mål. Med vores platform kan du effektivt identificere områder, hvor der kan opnås betydelige miljømæssige forbedringer og træffe informerede beslutninger for at minimere miljøpåvirkningen og optimere energieffektiviteten i din ejendom.

  • Ja. Plando’s teammodel er opbygget meget dynamisk. Du kan være tilknyttet flere teams og endda i teams med forskellige rettigheder til de respektive ejendomme. Du kan således også være tilknyttet flere teams på den samme ejendom, hvilket kan være en fordel alt efter den opgave eller rapportering du skal lave.

  • Ja! I plando kan du let og ubesværet give andre adgang til at være en del af dit team i Plando. Dette kan du gøre hvis du er administrator i dit team.

    For at tilføje andre til dit team, skal du logge ind og derefter klikke på det runde ikon med dine initialer oppe i højre hjørne. Nu klikker du på "teams" hvorefter en oversigt over dine teams indstillinger vil komme frem. I feltet kaldet "tilføj team-medlem" kan du indtaste en email på den person du ønsker at tilføje til dit team. Når du har indtastet emailen, skal du vølge om personen skal vælges som administrator eller som medlem.

  • Plando rapporterer dynamisk og automatisk ud fra de registreringer og vurderinger der er lavet på ejendommen koblet med de prioriteringer omkring projekter I har gjort. Derfor rapporterer automatisk pr. vedligeholdelsesplan der oprettes. Du læser tilstandsrapporten i “bunden” af hver vedligeholdelsesplan. Vil du kun læse om registreringer - så er der direkte menuadgang hertil.

  • Hvis du “kun” er på et bygningsejerteam på en enkelt ejendom, har du muligheder for på denne ejendom for at lave dit eget scenarie - en versionering af vedligeholdelsesplanen som er forslået af den tekniker som har bistået. Du kan her vælge hvad der skal være med - og flytte rundt på projekterne så de passer med dine prioriteter og muligheder. Plando rapporterer automatisk i takt med du arbejder med planen. Du kan altid sammenligne dit scenarie med de andre oprettede scenarier og når du er færdig kan du få din plan valideret af den tekniske rådgiver der har bistået dig.

Funktioner i Plando

  • Hvis I ikke kan se jeres ejendom når I er logget ind, så bare rolig - vi guider jer.

    1. Klik på den mørkeblå cirkel med dine initialer øverst i højre side

    2. I menuen, der dukker op, skal du under skift team vælge jeres ejendom. Herefter bør I kunne se jeres vedligeholdelsesplan.

  • Ja - I Plando tilbyder vi dig en anbefalet vedligeholdelsesplan af jeres byggetekniske rådgiver. Du har også mulighed for at sammensætte dine egne planer og sammenligne dem med hinanden, for at finde den optimale løsning til din ejendom. Se venligst instruktionsvideoen her Arbejd med vedligeholdelsesplaner for at lære, hvordan du opretter din egen vedligeholdelsesplan.

  • I Plando er datasikkerheden en høj prioritet - derfor er det kun dig, der kan styre hvem der har adgang til din ejendomsdata. Du vælger selv den byggetekniske rådgiver som skal indtaste ejendommens tilstand m.m. Du har desuden muligheden for at dele disse data administratorer og andre relevante interessenter, hvis du ønsker det. Denne delingsfunktionalitet er helt valgfri og giver dig fuldstændig kontrol over dine data.

  • Ja! I plando kan du let og ubesværet give andre adgang til at være en del af dit team i Plando. Dette kan du gøre hvis du er administrator i dit team.

    For at tilføje andre til dit team, skal du logge ind og derefter klikke på det runde ikon med dine initialer oppe i højre hjørne. Nu klikker du på "teams" hvorefter en oversigt over dine teams indstillinger vil komme frem. I feltet kaldet "tilføj team-medlem" kan du indtaste en email på den person du ønsker at tilføje til dit team. Når du har indtastet emailen, skal du vælge om personen skal vælges som administrator eller som medlem.

  • Plando forenkler processen med at dele vedligeholdelsesplaner med din forening eller beboere. Ved hjælp af Plando kan du ubesværet dele og give adgang til data og vedligeholdelsesplaner med de relevante parter. For at dele din vedligeholdelsesplan med andre uden at give fuld adgang til din Plando-profil, kan du give dem et enkeltsidet URL-link, som giver en kort og præcis oversigt over vedligeholdelsesplanen.

  • Ja, du har mulighed for at downloade vedligeholdelsesplanen som en PDF-fil og efterfølgende udskrive den, hvis dette ønskes.

  • Plando kan med fordel anvendes til præsentationer! Plando gør præsentationer nemme, forståelige og brugervenlige takket være den digitale tilgang, der forenkler informationsdeling og kommunikation. Endvidere giver Plando et indblik i ejendommens tilstand før og efter vedligeholdelsesplanen, hvilket er essentielt i strategiske beslutningstagninger.

  • Plando rapporterer dynamisk – du kan med det samme se, om et planlagt projekt giver en besparelse på bygningens teoretiske CO2e-udledning, eller om der sker en ændring af energimærke for ejendommen.

  • Vi prioriterer naturligvis sikkerheden for vores kunders data meget højt. Plando er en 100% cloudbaseret løsning, som hostes på servere placeret i EU. Alt serverrelateret fysisk sikkerhed håndteres af Digital Ocean. Kryptering, hashing af passwords sker gennem programmeringssproget Laravel. Alle filer, som uploades af Plandos brugere, lagres på Amazon S3, der er anerkendte for deres sikkerhedsniveau. Kildekoden ligger på github og scannes automatisk og løbende for sikkerhedshuller.